3 tips om meer uit je boekhouding te halen
Afpunten, BTW-aangifte, CODA, is boekhouden voor jou ook een hele opgave? Steek je er uren tijd en energie in zonder er iets uit te halen? Met deze tips haal je het maximum uit je boekhouding. Ja, een goed beheerde financiële administratie laat je toe meer te besparen en je financiële toestand te optimaliseren.
Nu met heel de Coronagekte had je vast wel wat anders aan je hoofd dan je administratie. Maar of je nu al terug op volle toeren draait of nog langzaam op gang komt, een transparante, eenvoudige administratie brengt jou duidelijkheid over jouw financiële situatie.
Tip 1: Communiceer open met je boekhouder
Bespreek met je boekhouder waar je kan helpen in de boekhouding. Nee, je hoeft geen boekhouden gestudeerd te hebben om een factuur te maken. En een scan van een aankoopfactuur maken, dat kan je toch ook? Neem werk uit handen van de boekhouder en bezorg al je documenten digitaal. Als je kiest voor een software in the cloud hebben jullie beide toegang tot het dossier.
Er bestaan reeds heel wat pakketten die gemakkelijk toegankelijk zijn. Aan de hand van online topics en instructiefilmpjes op youtube leer je op een intuïtieve manier met het programma werken.
Tip 2: Voorkom dubbel werk
Als je samen werkt in een dossier dat altijd up to date is (online of in the cloud) voorkom je automatisch dubbel werk. De boekhouder moet niet achter jou aanhollen op het einde van het kwartaal, want jij hebt jouw documenten al elektronisch ingegeven. Jullie besteden geen uren meer aan heen en weer getelefoneer over ontbrekende stukken of verkeerde BTW nummers op facturen. Nee, jullie vullen elkaar aan. En zo kan je je accountant gebruiken als coach, hij heeft nu tijd vrij om jouw financiële situatie te optimaliseren, om jou raad te geven, zodat jij kan blijven groeien, kwartaal na kwartaal.
In een transparante administratie geven cijfers inzicht waar je je bedrijf kunt verbeteren. Misschien verlies je teveel op een bepaalde klant of lopen de uitgaven uit de hand. Misschien deed je het vorig jaar beter. Dat is allemaal uit de boekhouding te halen.
Tip 3: Laat geen enkele onkostennota meer verloren gaan
Je hebt postzegels gekocht of je bent gaan eten op kosten van de zaak? Toch goed dat je je onkostennota's kan ingeven. Maar spijtig dat er zoveel verloren gaan. Een bonnetje hier, een ticketje daar... Maak er gewoon een fotootje van en laad de foto op in de app. Hoeveel centjes zal je hiermee kunnen winnen? Dankzij de digitalisering van je onkostennota, geraak je hem niet meer kwijt, win je tijd, en win je dus ook geld ;)
Een voorwaarde voor een digitale workflow is uiteraard software dat gemakkelijk te gebruiken is. Wij horen vaak van onze klanten dat ze Octopus gemakkelijk te gebruiken vinden. Test het eens uit voor jezelf met een gratis demo.
Extra tip: Zorg voor een goede beheersing van Octopus
Als je Octopus goed in de vingers hebt, gaat het werk nog vlotter, zijn je cijfers sowieso up to date en haal je dus meer uit deze betrouwbare data.