Octopus New Release 90.37
Lees er alles over in onze handleiding
Minstens tweemaal per jaar voeren we updates uit onder de naam 'New Release'. Op 9 maart 2021 lanceerden we onze nieuwe release. Wat is er nieuw?
Waarom een New Release?
Twee keer per jaar brengen we nieuwe updates uit. Dat betekent dat we een aantal nieuwigheden online zetten waardoor jullie nog efficiënter met Octopus kunnen werken. Bovendien evolueert zo de software mee met de laatste wettelijke vereisten, en met jouw veranderende noden.
Wat is er nieuw?
Een overzichtje van wat deze nieuwe update voor jou betekent:
1. Een klantenportaal om de samenwerking te boosten
2. Automatisch boeken
3. Automatisch boeken desactiveren voor bepaalde leveranciers
4. Bekijken wat automatisch geboekt werd via de lijsten
5. Fiscaal beroeps bij financiële en diverse boekingen automatisch laten berekenen
6. Meerdere dagboeken tegelijkertijd gebruiken
7. Fiscaal resultaat
8. Brexit
1. Een klantenportaal om de samenwerking te boosten
Octopus gaat voortdurend op zoek naar manieren om de samenwerking tussen jou en jouw accountant te verbeteren. Wij lanceren trots: Het klantenportaal. Het doel: in één oogopslag zien hoe het staat met jouw boekhouding + jouw documenten digitaal (of elektronisch!) aanleveren.
Helemaal gratis en nu reeds toegankelijk: via www.portal.octopus.be
2. Automatisch boeken
Zin om de stap richting automatisatie te zetten? Kies dan voor automatisch boeken. Automatisch, maar met controle. Jij kiest zelf welk type documenten al dan niet automatisch mogen geboekt worden. Peppol-facturen? Documenten aangeleverd via het portaal? Documenten waarop OCR uitgevoerd werd?
Lees hier meer over automatisch aankoopfacturen boeken
3. Automatisch boeken desactiveren voor bepaalde leveranciers
Omdat je op vlak van automatisch boeken niet moet kiezen tussen alles of niets, laten we je met deze feature toe op relatieniveau te bepalen of er automatisch geboekt mag worden of niet. Zo behoud jij controle.
Lees hier meer – we lichten ook even toe welke checks Octopus uitvoert alvorens een document automatisch te verwerken.
4. Bekijken wat automatisch geboekt werd via de lijsten
Boek jij automatisch? Dan zal je af en toe een oranje-rode boekingslijn zien in een aantal lijsten:
- Dagboek Aankoop
- Opzoeken documenten
- Duplicate boekingen
- Historiek Leverancier
- Historiek rekeningen
- Openstaande leveranciers
In deze lijsten zie je in een oogopslag welke boekingen automatisch doorgevoerd werden: dat zijn de oranje gekleurde boekingslijnen.
5. Fiscaal beroeps bij financiële en diverse boekingen automatisch laten berekenen
Het is al langer mogelijk om het fiscaal beroeps op aankoopboekingen toe te passen. Nu kan dat dus ook op financiële en diverse boekingen.
Je moet dit gewoon zelf even activeren. Ga hiervoor naar ‘Beheer, Boekjaren’ en geef in waar je fiscaal beroeps allemaal op wilt toepassen. Meer info hier.
Maak je een boeking, dan geef je voortaan het volledige bedrag in. Octopus berekent zelf de beperking op basis van het percentage dat jij ingeeft.
6. Meerdere dagboeken tegelijkertijd gebruiken
Ja, we luisteren naar uw noden en feedback. Daarom is het vanaf nu mogelijk meerdere dagboeken tegelijk open te hebben.
Let wel, wanneer een dagboek open is, kan daar ondertussen geen document automatisch in geboekt worden.
7. Fiscaal resultaat
Onder het fiscaal resultaat kan je nu ook het beroepsbeperkend percentage uit de rekeninginstellingen weergeven.
Let op: dit is voor zuiver indicatieve doeleinden.
Zie hier voor meer informatie
8. Brexit
Wettelijke aanpassingen zijn doorgevoerd in het kader van de Brexit. Zie hier voor meer info.
Moet ik iets doen om de nieuwigheden te zien?
Neen hoor, er dienen geen nieuwe installaties te gebeuren, je logt gewoon in op dezelfde manier als anders en zal meteen alle nieuwigheden kunnen ontdekken! Op 15 maart kunnen jullie onze webinar volgen om 10u om alle nieuwigheden in actie te zien! Kan je er niet bij zijn? Vraag dan een replay-versie op via news@octopus.be