De Belgische overheid heeft beslist dat ondernemingen vanafย 1/1/2026ย enkel nogย elektronische- of e-facturenย onderling (B2B) mogen versturen.
Maar waarom zou je wachten tot het laatste moment? Hier zijn enkele overtuigende redenen om nu al teย starten met e-facturatie:
Om e-facturen te versturen moet de ondernemer niet geregistreerd zijn op het Peppol-netwerk. De ondernemer dient gebruik te maken van een facturatietool die verbonden is met het Peppol-netwerk, zoals bijvoorbeeld het klantenportaal van Octopus.
Klantenportaal
Het is automatisch inbegrepen om facturen aan te maken en te versturen via het Peppol-netwerk, je hoeft hier niets extra voor te doen. Wij controleren automatisch bij het verzenden of de geadresseerde ingeschreven is op het Peppol-netwerk.
Als de geadresseerde is ingeschreven, versturen we het via het Peppol-netwerk.
Indien de geadresseerde niet ingeschreven is, sturen we het per e-mail.
Boekhoudprogramma
Om verkoopfacturen te maken hoef je niet geregistreerd te zijn op het Peppol-netwerk. Je dient hiervoor wel de facturatiemodule te activeren, dit kan je doen in de menu โbestellenโ.
Controleer of je klant al geregistreerd is bij het Peppol-netwerk en facturen via Peppol kan ontvangen: Ga naar โbeheerโ en klik op โrelatiesโ.
Geef het btw-nummer in, check of de verzendingswijze correct ingevuld is met een groen vinkje achter โverzenden via Peppol netwerkโ.
Om e-facturen te kunnen ontvangen moet de ondernemer ingeschreven zijn op het Peppol-netwerk, dit gebeurt niet automatisch.
Jij kan als kantoor de Peppol inbox activeren voor jouw klant. Dit kan je doen door in de Octopus applicatie, bij het menu te klikken op โbestellenโ en nadien kies je voor โregistreer je digitale postbusโ.
Na het doorlopen van enkele eenvoudige stappen is Peppol actief. Op deze manier weten leveranciers dat ze aan deze klant facturen via Peppol kunnen aanleveren.
Heeft jouw klant zelf een abonnement bij Octopus? Dan kan hij uiteraard zelf de activatie doen.
Je kan gratis in Octopus werken als jouw klant een eigen abonnement heeft bij Octopus. Zo betaalt de klant โฌ10/maand voor het klantenportaal.
In hetย klantenportaalย kan de ondernemer:
Ook indien de klant kiest voor het boekhoudprogramma, vanaf โฌ21/maand, kan je als kantoor gratis gebruik maken van onze applicatie om de boekhouding te verwerken.
In hetย boekhoudprogrammaย kan de ondernemer:
Daarnaast is er ook de optie om een intern dossier te openen voor jouw ondernemer. De ondernemer heeft hier geen toegang toe maar kan wel digitale documenten versturen naar het dossier via mail, alsook inschrijven op het Peppol-netwerk. Prijzen voor interne dossiers zijn afhankelijk van de noden. Neem contact op met sales@octopus.beย voor meer info!