Hoe ziet de boekhouder van de toekomst eruit?

โ€˜AI en blockchain zullen niet het grote verschil makenโ€™

Dit stuk kwam tot stand dankzij de samenwerking met Smart Media, Knack - Focus IT. Lees het originele artikelย hier.

Wanneer we aan boekhouden denken, dan doemt niet onmiddellijk het beeld op van technologie of innovatie. Het beroep hangt vast aan stereotypen, zoals dat het saai is en veel papierwerk bevat. Niets is echter minder waar, stelt Andries Geers, managing director van boekhoudsoftwarebedrijf Octopus. โ€œDe technologieรซn zijn erโ€, stelt Geers.ย โ€œDe innovaties om boekhouden te digitaliseren staan er al een tijdje. Het is nu aan de boekhoudkantoren om de sprong te nemen.ย Ik denk echter dat de sector goed bezig is. Geef ze wat tijd en ze zullen zichzelf helemaal transformeren.ย Het vooroordeel dat boekhouden een oud, stoffig beroep zou zijn is helemaal niet correct.โ€

Knelpuntberoep

Die digitalisering komt er omdat de sector onder druk staat. Te veel werk, gedaan door te weinig mensen, dwingt kantoren om zaken efficiรซnter te doen. โ€œBoekhouden is nu eenmaal een knelpuntberoepโ€, stelt Geers. โ€œBoekhouders moeten deadline na deadline bolwerken, en de wetgeving helpt hen ook niet. Tegelijk studeren er steeds minder boekhouders af. Kantoren beseffen dat ze moeten digitaliseren, want anders slagen ze er niet meer in om hun werk te doen.โ€

Eรฉn van de grootste knelpunten in de sector, dat opgelost kan worden door digitalisering, is de zogenaamde BTW-piek.ย โ€œElke drie maanden dient praktisch onze hele economie al hun facturen in bij hun boekhouderโ€, legt Geers uit. โ€œDie boekhouder heeft dan 20 dagen om alle informatie in het systeem in te voeren. In de sector heet dat de BTW-piek, en eigenlijk is dat waanzin. Door te digitaliseren zouden we de facturen doorheen het jaar in een digitaal systeem kunnen steken, dat gedeeld wordt door klant en boekhouder.ย De BTW-piek is eigenlijk een overblijfsel uit de tijd dat boekhouden op papier plaatsvond.ย Digitaliseren kan dat gemakkelijk oplossen.โ€

Peppol

Ook komen er nieuwe technologieรซn aan.ย โ€œIets unieks dat de sector helemaal kan veranderen is Peppolโ€, stelt Geers. โ€œDat is een Europees uitwisselingsplatform van facturen. Je gebruikt dus software die geconnecteerd is met dat netwerk. Wanneer je een factuur verstuurt naar een bedrijf, dan ontvangen zijย jouw factuur rechtstreeks in hun software.ย Het zijn zuivere data die van de ene softwaretool naar de andere gaan. Dat klinkt erg simpel, maar kan revolutionair zijn. De foutenmarge die vandaag ontstaat doordat facturen overgetypt en ingevoerd in een systeem moeten worden, zal bijvoorbeeld niet meer bestaan. Het is veel efficiรซnter.โ€

Maar wat dan met artificiรซle intelligentie (AI) en blockchain? Die technologieรซn komen steevast aan bod wanneer het gaat over het digitaliseren van boekhouden. โ€œAI en blockchain gaan niet het verschil makenโ€, reageert Geers. โ€œAI dient binnen boekhouding vooral om zaken die binnenkomen naar data om te zetten. Er bestaan bijvoorbeeld veel applicaties die papieren facturen scannen en automatisch digitaal maken. Peppol zal een groot deel van die toepassingen overbodig maken. In specifieke niches zal AI wel nut hebben voor boekhouders, maar het vormt geen revolutie. Blockchain gaat daarentegen over de betrouwbaarheid van de zaken die doorgestuurd worden. Opnieuw biedt Peppol evenveel garanties op dat gebied.โ€

Klanten

Ook zal technologie volgens Geers niet het einde betekenen van de boekhouder zoals we die kennen. โ€œEr wordt vandaag vaak gezegd dat een boekhouder in de toekomst vooral advies zal geven. Maar dat geloof ik niet. De administratie moet, zelfs met meer digitalisatie, nog altijd gebeuren. Misschien komt er wel een onderscheid tussen kantoren met een focus op administratie en kantoren met een focus op advies. Die distinctie zie je al in Nederland, maar of die ook in Belgiรซ zal opduiken blijft koffiedik kijken.โ€

Maar los van alle technologie mogen boekhouders het menselijke aspect van digitale transformatie niet vergeten.ย โ€œHet allerbelangrijkste is dat boekhouders goed blijven praten met hun klantenโ€,ย besluit Geers. โ€œVeel kantoren doen dat vandaag te weinig. Wanneer je met je klanten praat zullen ze aangeven waar voor hen de voordelen van digitalisatie liggen. Soms zijn er heel kleine zaken die bedrijven overhalen om hun boekhouding te digitaliseren, bijvoorbeeld de mogelijkheid om een bonnetje in te brengen via een foto. Praat dus met je klanten voordat je software begint uit te kiezen.โ€

PROBEER OCTOPUS NU TWEE WEKEN GRATIS

Behoort ook tot de categorie

peppol, accountants

Vraag een gratis demo aan!

Voornaam *
Naam *
Ik ben een *
Naam bedrijf *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Straat en nr. *
Postcode *
Woonplaats *
Hoe heb je Octopus leren kennen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

E-mailadres *
Voornaam *
Achternaam *
Bedrijfsnaam *
Woonplaats *
Ja ik schrijf me in voor
Je kan je ieder moment uitschrijven, hiervoor klik je op de link in de footer van onze mails. Wens je meer informatie? bekijk onze privacy verklaring.
We gebruiken Mailchimp als marketing platform. Door je in te schrijven, ga je ermee akkoord dat jouw gegevens in mailchimp verwerkt zullen worden. Lees hier meer over Mailchimp's privacy practices.