Foutmeldingen die kunnen voorkomen in Octopus
Foutmelding bij het verwijderen van een verkoopfactuur
Als er reeds een rappel verstuurd werd voor een bepaalde factuur is niet meer mogelijk deze factuur te verwijderen.
Indien nodig kunt u voor deze factuur een creditnota opmaken.
Foutmelding bij het doorboeken van een factuur
Controleer of er een boekingsrekening gekoppeld is aan de gebruikte btw-codes via ‘Beheer, Btw-codes’.
Controleer of vorige facturen reeds doorgeboekt zijn.
Foutmelding bij afdrukken factuur
Overloop de ‘Installatie Facturatiemodule’ via menu ‘Facturatie, Installatie facturatiemodule’.
Als dit niet helpt en je werkt met windows dan zal je misschien de 32-bit versie van Octopus moeten installeren. Dat kan je hier doen.
Foutmelding bij import coda-bestanden
Waarschijnlijk heeft u een ZIP-bestand willen importeren als CODA-bestand waardoor deze foutmelding voorkomt.
Je zal het ZIP-bestand eerst moeten uitpakken en pas dan importeren als codabestand.
Als je hier niet mee vertrouwd bent, kan je hier meer informatie vinden.
Krijg je een foutmelding ivm met jouw BIC-code, dan zal je jouw BIC-code bij het menu 'beheer,dagboeken' in jouw financiël dagboek moeten toevoegen.
Foutmelding bij aanmaken rekening
Een foutmelding bij het aanmaken van een rekening wilt meestal zeggen dat deze rekening reeds bestaat.
Gelieve dit eens na te kijken.
Foutmelding bij samenvoegen BTW-aangifte
Het is niet mogelijk om aangiftes van bedrijven waarvan u alleen gemachtigde aanvrager bent samen te voegen met aangiftes van bedrijven waar u zowel eigenaar/zaakvoerder als gemachtigde aanvrager bent.
U zult 2 bestanden moeten aanmaken.
Foutmelding back-up link
Het vinkje 'maak dit dossier terugzetbaar in eender welk dossier' werd niet aangevinkt bij het maken van de back-up.
Dit kan alleen aangevinkt worden als dossiermanager geactiveerd is (kan alleen bij boekhouders).
Foutmelding bij controle BTW nummer
De controle van een BTW-nummer verloopt via de VIES databank (Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie).
Blijkbaar is de webservice (communicatie tussen de website van VIES en octopus) van VIES tijdelijk niet toegankelijk.
Gelieve later opnieuw te proberen, indien je hiermee problemen ondervindt.
Je kan de opzoekingen wel rechtstreeks doen op de website van de VIES.
Foutmelding bij te veel pogingen
Je hebt te vaak na elkaar geprobeerd om in te loggen met een verkeerd wachtwoord. Uit veiligheid heeft Octopus je dossier tijdelijk afgesloten.
Gelieve contact op te nemen door een mailtje te sturen naar info@octopus.be.
Telefonisch geven wij geen wachtwoord door.
Foutmelding: The requested document does not exist anymore. Please request a new copy
Bij het klikken op de link in de e-mail verschijnt de foutmelding: 'The requested document does not exist anymore. Please request a new copy'.
Oorzaken:
• Gepubliceerde facturen worden na 3 maanden verwijderd.
• Er is iets fout gegaan bij de publicatie van de factuur.
Foutmelding: Geen V dagboeken voor facturatie in dit dossier
Ga naar ‘Beheer, Dagboeken’ en selecter het dagboek van de Verkoopsfacturen.
Je dient het 'Invoer Type' hier te wijzigen in ‘Facturen (exclusief btw)’.
Ongewone fout opgetreden bij het genereren van een factuur
Gelieve bij 'Beheer, Dagboeken, Verkoopsdagboek' in het tabblad 'Bankdetails' jouw IBAN en BIC in te vullen.
Foutmelding: het dagboek is geopend in de verkeerde modus
Als je verkoopsboekingen wilt openen via 'lijsten', dient het invoertype van het dagboek van de verkoopsfacturen op 'verkoop boekingen' te staan.
Het invoertype van het dagboek kan je aanpassen via 'beheer, dagboeken'.
Als je daarna opnieuw facturen wilt opmaken, zal je het invoertype van het dagboek opnieuw moeten wijzigen naar 'facturen exclusief btw'. Als je verkoopsfacturen wilt openen, kan je dat via de lijsten door de toetsencombinatie ALT+klikken op het blauwe tekstgedeelte.
Het dagboek zit vast en wordt vrijgegeven na ... minuten
U kan uw dagboek zelf weer vrijgeven via het menu 'Beheer, dagboeken', klik hierbij op het dagboek dat vast zit en klik op 'vrijgeven dagboek'.
Andere foutmeldingen
Ben je een andere foutmelding tegengekomen klik dan op menu 'help, stel een vraag'.
Op die manier krijgen wij de log-gegevens mee en kunnen we goed zien wat er juist mis gaat.