Alle stappen werden gevolgd maar mijn CODA staat nog niet op actief?
De CODA komt pas op actief te staan de dag na de eerste beweging op de rekening na activatie door de bank. Hou er dus rekening mee dat dit, afhankelijk van de bank, enige tijd kan innemen (Soms tot 2 à 3 weken).
Hoe kan ik het beginsaldo van de bank instellen?
Indien je net gestart bent met Octopus moet je eerst een diverse boeking uitvoeren en het beginsaldo boeken op de openingsrekening 588888. In het financieel dagboek moet je dan als eerste verrichting dit beginbedrag tegenboeken. Meer informatie vind je hier terug.
Indien je vorige boekjaren reeds geboekt hebt in Octopus kan je het eindsaldo van het voorgaand boekjaar overboeken via Boekjaar, Openen boekjaar het voorgaand jaar te openen en daar te kiezen voor Boekjaar, Overboeken boekjaar.
Hoe kan ik zien welke CODA-mandaten door Octopus worden aangeleverd en welke via een externe partij?
Via bank – overzicht mandaten vind je de verschillende mandaten terug.
Interne mandaten, in het zwart, zijn mandaten die aangevraagd zijn via Octopus. Externe mandaten, in het groen, zijn mandaten die zijn aangevraagd via een externe partij. De CODA van interne mandaten worden dagelijks automatisch ingelezen in Octopus.
Hoe start ik CODA op?
Om CODA te verwerken in jouw dossier moet je een CODA-mandaat aanvragen bij je bank.
Gebruik je als ondernemer het Klantenportaal?
Neem dan contact op met je boekhouder om het mandaat aan te vragen.
Ben je boekhouder of ondernemer en werk je in het Boekhoudprogramma?
Volg dan de volgende stappen:
Eerst en vooral dient er een financieel dagboek aanwezig te zijn voor elke bankrekening waarvoor je CODA wenst te ontvangen. Je kan dit aanmaken via Beheer, Dagboeken.
LET WEL: onder het tabblad “bank details” dienen telkens minstens IBAN en BIC ingevuld te zijn.
Vervolgens kan je voor elke rekening een mandaat aanvragen via Bestellen, Bestellen CODA-mandaat. Indien je deze optie niet kan terugvinden dien je eerst de bankmodule (€10/maand) nog te activeren, ook via het menu Bestellen.
Je zal per mail de te volgen stappen ontvangen. Gelieve deze nauwkeurig te volgen om een goede activatie van de CODA te garanderen.
Na activatie zal je eerst een import error ontvangen per mail. Op basis van deze gegevens dien je je financieel dagboek manueel bij te boeken. Vanaf de saldi overeenkomen, zal de CODA automatisch ingelezen kunnen worden.
Hoeveel kost een CODA-mandaat?
Een CODA-mandaat in Octopus is altijd gratis. Wil je als ondernemer zelf jouw CODA opvolgen, dan heb je de module bank nodig (€10 per maand). Hiermee kan je meteen ook betaalenveloppens samenstellen en aanmaken.
Ik ontvang een CODA import error (actie vereist), wat nu?
Indien dit het eerste CODA uittreksel betreft zal je in het financieel dagboek de bankafschriften moeten bijboeken tot er aansluiting is met het beginsaldo van het CODA afschrift.
Afhankelijk van de foutmelding die u ontvangt kan je via deze link terugvinden wat je moet controleren of aanpassen.
TIP: De gemiste CODA worden gedurende één maand elke zaterdag opnieuw aangeboden. Gelieve jouw import error’s dus steeds binnen die tijdspanne na te kijken.
Kan het e-mailadres waarnaar de CODA correspondentie verstuurd wordt, aangepast worden?
Het e-mailadres kan altijd aangepast worden via Bank, Overzicht CODA-mandaten, Detail.
Nog een tip: vink het vakje ‘koppel pdf-uittreksel in DMS’ aan, zo zijn je pdf-uittreksels altijd beschikbaar.
Kan het PDF-uittreksel gelinkt worden aan de boeking bij het automatisch verwerken van de bankafschriften?
Dit kan door de optie “Koppel pdf uittreksel in DMS” aan te vinken via Bank, Coda mandaten.
Kan ik CODA ontvangen van rekeningen met eenzelfde rekeningnummer, maar verschillende valuta?
Dit is mogelijk. Je moet er voor zorgen dat er een financieel dagboek aanwezig is voor elke valuta. Zorg er zeker goed voor dat de munt correct is ingesteld, dit kan je doen via Beheer, Dagboeken. Zorg er ook voor dat de IBAN en BIC code ingevuld is in het tabblad bank details.
Voor welke banken kunnen CODA automatisch ingelezen worden?
Met de volgende banken kunnen CODA dagelijks automatisch ingelezen worden:
Bij Openen dossiers staan mijn dossiers in een kleur, wat wil dit zeggen?
Dit is een klein geheugensteuntje om je op de hoogte te brengen van jouw openstaande facturen.
Oranje wil zeggen dat jouw facturen zijn vervallen maar jouw dossiers zijn niet geblokkeerd. Je moet je factuur zo snel mogelijk betalen.
Rood wil zeggen dat je geblokkeerd bent. Je kan niet meer werken in Octopus. Zodra we de betaling van de vervallen facturen hebben ontvangen, word je onmiddellijk gedeblokkeerd waardoor je terug kan werken.
Hoe kan ik mijn medewerkers gratis toegang geven tot Octopus?
Via Beheer, Gebruikers kan je voor al je medewerkers een afzonderlijke login aanmaken. Voor elk gebruiker kan je bepaalde rechten toekennen voor elk dossier afzonderlijk.
Hoe kan ik zien of Peppol geactiveerd is?
Per dossier: via Beheer/Dossiers onder het tabblad Peppol.
Overzicht alle dossiers: via Beheer/Eindklanten, laatste kolom Peppol .
Volgend icoon inbox Peppol zal opgelicht zijn:
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
In het klantenportaal en/of boekhoudprogramma bij het inloggen kan je via Beheer, Wachtwoord vergeten een nieuw wachtwoord aanvragen.
Heeft u een licentie via jouw boekhoudkantoor, contacteer je dossierbeheerder.
Is er een API beschikbaar?
API is beschikbaar, we hebben reeds integraties met verschillende software.
Is Octopus klaar voor e-facturatie en Peppol?
Wij zijn sinds 2017 een geregistreerd Acces Point waardoor geen tussenpartij nodig is om jouw documenten via Peppol te ontvangen. Registeren op het Access Point van Octopus is gratis voor elke Octopus-gebruiker. Je moet de mogelijkheid hebben om deze documenten te ontvangen, dit kan via onze DMS-module.
Moet ik mij registreren op Peppol om verkoopfacturen te verzenden?
Neen, om je verkoopfacturen via het Octopus Access Point te verzenden, is registratie niet nodig. Registratie is enkel nodig voor het gratis ontvangen van aankoopfacturen in jouw Octopus platform.
Wat zijn de sneltoetsen in Octopus?
Octopus is zeer eenvoudig te gebruiken.
Indien u wil kan u ze hier downloaden.
Veelgebruikte opdrachten kunnen direct worden uitgevoerd door het aanklikken van een knop in de werkbalken.
Alle functies zijn ook snel terug te vinden in overzichtelijke menu’s.
Indien u zeer veel met Octopus werkt kan het gebruik van de sneltoetsen soms een extra tijdswinst geven.
Hieronder een overzicht.
Functie | Sneltoets |
---|---|
Help oproepen | F1 |
Extra venster openen 2de extra venster openen |
CTRL+1 CTRL+2 |
Nieuwe boeking openen | Ctrl+O |
Nieuwe boeking aanmaken | Ctrl+N |
Boeking uitvoeren | F12 |
Herrekenen van de bedragen van een detaillijn | F5 |
Nieuwe tegenboeking doen als de balans al op “0,00” staat | Insert |
Reeds bestaande boeking kopiëren als nieuwe boeking | Ctrl+Alt+N |
Aanmaken van een nieuwe relatie (leverancier of klant) | Ctrl+R |
Aanmaken van een nieuwe rekening | Ctrl+B |
Annuleren van afpunting bij Boekhouding>Afpunten>Overzicht
afpuntingen |
F9 |
Automatisch afpunten van nulsaldo’s bij Boekhouding>Afpunten>
Leveranciers of >Klanten |
F8 |
Naar vorige boeking | CTRL+ <-> |
“Naar volgende boeking | CTRL+ <+> |
Afsluiten van het actuele tabblad | CTRL+ F4 |
Bij gebruik van Document management System: openen van een gekoppeld document in de Document Viewer | ALT+D |
Oproepen van de lijst ‘Historiek’ Bij Aankoop/Verkoop vanop het veld ‘Relatie’ of ‘Rekening’ Bij Financieel /Divers vanop het veld ‘Nummer’ |
CTRL H |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Scrollen in lijst bij het instellen van een relatie (leverancier of klant), boekingsrekening, btw-code | F2 |
Nieuw item aanmaken van het type | Alt + N |
Openen van detail geselecteerd item | Alt + O |
Uitsplitsen kostenplaatsen volgens verdeelsleutel | CTRL + A |
Boekingslijn invoegen | INS |
Aankoopboeking: Boekingslijn kopiëren vorige lijn | ALT+ INS |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Naar het tabblad Afpunten gaan | F4 |
Naar een vorige of volgende afpunting gaan | Ctrl+ <←> Ctrl+ <→> |
Naar het tabblad Enveloppen gaan | F6 |
Terug naar het boekingsscherm gaan in het Financieel Dagboek vanuit het afpuntscherm | F3 |
Opnieuw weergeven afgepunte detaillijnen |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Afpunten van gelijke bedragen | F10 |
Automatisch afpunten | F11 |
Opnieuw zichtbaar maken van reeds afgepunte lijnen bij automatisch
afpunten op het afpuntscherm (F4) |
Ctrl + D |
Teruggaan naar boekingsscherm in Financieel Dagboek vanuit het afpuntscherm | F3 |
Wisselen van alle ingebrachte waarden credit/debet | F10 |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Zoeken in lijsten | Ctrl + F |
Vorige en volgende pagina | <Page Up> – <Page Down> |
Vernieuwen | F5 |
Eerste pagina | Ctrl Home |
Laatste pagina | Ctrl End |
Inzoomen | Ctrl + |
Uitzoomen | Ctrl – |
Lijsten opslaan | Ctrl + S |
Lijsten afprinten | Ctrl + P |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Nieuw aan te maken | Ctrl + N |
Bewerken | Ctrl + E |
Opslaan | Ctrl + S |
Afdrukken | Ctrl + P |
Zoeken | Ctrl+ F |
Verwijderen | Delete |
Alles selecteren | Ctrl + A |
Naar eerste record | Ctrl Home |
Naar laatste record | Ctrl End |
Naar volgende of vorige record | Ctrl+<←> Ctrl+<→> |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Bewerken | Ctrl + E |
Opslaan | Ctrl + S |
Afdrukken | Ctrl + P |
Zoeken | Ctrl + F |
Verwijderen | Delete |
Alles selecteren | Ctrl + A |
Naar eerste record | Ctrl Home |
Naar laatste record | Ctrl End |
Naar volgende of vorige record | Ctrl +<←> <Ctrl>+<→> |
Functie | Sneltoets |
---|---|
Lijnen | F3 |
Velden | F4 |
Bedrag inclusief btw aanpassen naar exclusief btw | F9 |
Alle lijnen wissen | Ctrl + D |
Afdrukken leveringsnota – Factuur | Ctrl + L – Ctrl +F |
Export naar PDF (leveringsnota of factuur) | Shift +knop Afdrukken |
Menu ‘Facturatie, Afdrukken’ – enkel publiceren zonder dat de mails worden gegenereerd | ALT +knop Verzend |
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
In het klantenportaal en/of boekhoudprogramma bij het inloggen kan je via Beheer, Wachtwoord vergeten een nieuw wachtwoord aanvragen.
Heeft u een licentie via jouw boekhoudkantoor, contacteer je dossierbeheerder.
Kan ik mijn verkoopfacturen versturen via Gmail of Hotmail?
Dit kan zeker en vast. Hiervoor moet je een SPF-record aanmaken of aanpassen. Via deze manier heeft je toestemming dat Octopus via jouw mailaccount mag sturen.
Het is aan te raden om contact op te nemen met jouw IT-verantwoordelijke.
Waarom kan ik geen verkoopfacturen opmaken in het klantenportaal?
Dit kan verschillende redenen hebben.
Enerzijds kan het zijn dat de facturatiemodule via jouw boekhoudkantoor nog geactiveerd moet worden.
Anderzijds moet jouw dagboek gekoppeld worden aan onze facturatiemodule.
Hiervoor kan je best contact opnemen met jouw dossierbeheerder/boekhoudkantoor zodanig dat zij het nodige doen.
Hoe kan ik mijn klanten toegang geven tot Octopus?
Jouw klant kan via de website zelf een abonnement aanvragen en in het tabblad uw boekhouder/accountant jouw gegevens invullen.
Of je kan zelf vanuit uw bestaand dossier toegang geven tot zijn dossier via Beheer, Eindklanten. Wil je meer informatie hierover neem dan contact op met je relatieverantwoordelijke bij Octopus.
Kan ik als boekhouder een overzicht krijgen van mijn jaarlijkse factuur en actieve dossiers?
Een aantal weken voor de jaarlijkse facturatie krijg je een overzicht in Excel-bestand van de actieve dossiers met de geactiveerde modules. Niet-actieve dossiers kan je dan verwijderen via Bestellen, Verwijderen dossier uit packet deal.
Je kan op elk moment je factuur simuleren via Beheer, Eindklanten, Exporteren. In dit Excel-bestand zie je je actieve dossiers met de modules en een simulatie van je jaarlijkse factuur.
Kan ik een extra dossier toevoegen aan mijn abonnement?
Ja, in het boekhoudprogramma zelf via menu Bestellen, Toevoegen extra dossier.
Moet mijn boekhouder ook extra betalen voor Octopus?
Als je als ondernemer een abonnement hebt voor Octopus, kan je eenvoudig GRATIS toegang geven voor jouw boekhouder door dit te melden bij de bestelling of door een mail te sturen met jouw logingegevens + de naam van jouw boekhouder. Jouw boekhouder heeft dus GRATIS toegang tot het volledig boekhoudprogramma van Octopus voor de volledige verwerking van jouw boekhouding.
Ik wil mijn abonnement opzeggen.
Spijtig dat je weggaat. Mogen we jou vragen om de reden van jouw vertrek te verduidelijken?
Om jouw abonnement goed te beëindigen hebben we volgende informatie nodig, minstens 2 maand voor het abonnement vernieuwd wordt. Raadpleeg onze algemene voorwaarden voor meer info.
Ik wil mijn abonnement aanpassen.
Gelieve onderstaand formulier aan te vullen.
Wil je een opzegging doorgeven, gelieve daarvoor dit formulier in te vullen.
Wijzigen boekhouder / dossierbeheerder?
Volgens de GDPR-wetgeving moeten we toestemming krijgen van de klant om zijn/haar gegevens naar een andere boekhouder over te dragen.
Gelieve het contact-formulier in te vullen met vermelding van jouw U-nummer en/of dossiernaam en het B-nummer waar je dossier naar overgedragen moet worden.
Wil je meer informatie in detail?
Raadpleeg onze handleiding voor een gedetailleerde uitleg!